NIEUWE SNELLAADTECHNIEK VOOR AMSTERDAMS WATER- EN WEGVERKEER

Amsterdam, 30 juli 2015 - Rederij Blue Boat Company heeft vandaag de eerste Amsterdamse snellader in gebruik genomen. Bijzonder aan de lader is dat deze niet enkel voor de rond- en beroepsvaart van toepassing kan zijn, maar ook voor het Amsterdamse wegverkeer. De techniek van de nieuwe lader komt namelijk voort uit de auto-industrie en is nu doorontwikkeld voor toepassing in de rondvaart. Middels het zogeheten ‘off-board laden’ kunnen rondvaartboten nu binnen drie uur volledig worden opgeladen. Voorheen duurde het elektrisch laden van een rondvaartboot ruim drie keer zo lang. De eerste snellader van Amsterdam is in samenwerking met Heliox ontwikkeld en is vanmiddag met succes op de Stadhouderskade geïnstalleerd.

Nu de snellader met succes geïnstalleerd is verwacht Blue Boat Company dat ook andere reders en logistieke firma’s overgaan op het zogeheten snelladen. ‘’Wij hebben ons hard gemaakt voor het realiseren van een toekomstbestendige manier van snelladen. Nu is het zaak dat alle partijen die er belang bij hebben, ten behoeve van de stad, bij elkaar komen en samen een stedelijk netwerk van soortgelijke laders uitrollen.”, aldus Ramón van der Storm, directeur Blue Boat Company.

Grachtengordel volledig uitstootvrij in 2025
Blue Boat Company investeert al sinds 2007 in elektrisch varen en loopt voorop in het verduurzamen van de Amsterdamse rondvaart. Begin dit jaar ontving de rederij van de Amsterdamse wethouder Udo Kock daarom als eerste het certificaat voor schoon en elektrisch varen. De gemeente stelt in haar Nota Varen als doel dat alle (rondvaart)boten in Amsterdam uiterlijk in 2025 volledig uitstootvrij zijn.

Einde persbericht
Kijk je uit naar meer informatie omtrent de installatie van de snellader, neem dan contact op met Merktroubadour Oscar den Ouden (06-58886009) of Rianne de Vries (06-52793791) of stuur een e-mail naar post@merktroubadour.nl. Onderstaand beeldmateriaal is rechtenvrij te gebruiken.

“Wij hebben ons hard gemaakt voor het realiseren van een toekomstbestendige manier van snelladen. Nu is het zaak dat alle partijen die er belang bij hebben, ten behoeve van de stad, bij elkaar komen en samen een stedelijk netwerk van soortgelijke laders uitrollen.„ Ramón van der Storm, Directeur Blue Boat Company